بورس کلمه ای فرانسوی است ومعنای در این زبان کیف پول میباشد.تاریخچه پیدایش پیدایش کلمه بورس به قرن پانزدهم میلای ، برمیگردد، در آن زمان بازرگانان وکسبه شهری به بوروژ (Bruges)در شمال غرب بلژیک در میدانی بنام تربورس در مقابل خانه بزرگ زاده ای بنام واندر بورس جمع میشدند وبه خرید وفوش کالاهای خود براساس حراج میپرداختند.

ازاون روز به بعد به مکانهایی که مردم در انجا به حراج مبادرت میکردند وبه تدریج شکل توسعه یافته تر ومسقف به خود گرفت بورس میگفتند.

تاریخچه بورس در ایران 

مطالعه اولیه در مورد تاسیس بورس در ایران به سال 1315هجری شمسی برمیگردد، در این سال شخصی بلژیکی بنام « ران لوترفیلد» پس از انجام مطالعات وتحقیقات گسترده در باره تاسیس بورس در ایران ، اساسنامه داخلی بورس را تهیه وبه مسئولان ایرانی ارائه کرد. اماباتوجه به ظرایط آن زمان و وقوع جنگ جهانی دوم موضوع بررسی وتاسیس بورس در ایران 25 سال به تاخیر افتاد.

درسال 1341 کمیسیونی در وزارت بازرگانی وباحضور نمایندگان وزارات دارایی ، بازرگانی و بانک توسعه معدنی وصنعتی تشکیل وموافقت نامه اولیه تاسیس سهام بورس در این کمیسیون تنظیم شد.

دراواخر همان سال یعنی 41 هیئتی از بروکسل به سرپرستی دبیر کل بورس برای شرکت در راه اندازی بورس ایران به کشور دعوت شدن وبالاخره بعداز 4 سال قانون تشکیل بورس اوراق بهادر در مجلس تصویب وبرای اجرا از سوی وزارت اقتصاد به بانک مرکزی ابلاغ شد . حدود 1 سال یعد از ابلاغ قانون تشکیل بورس اوراق بهادر، بورس اوراق بهادر تهران باانجام چندین معامله برروی سهام توسعه معدنی وصنعتی که بزرگترین مجتمع واحدهای تولیدی واقتصادی در آن تاریخ به شمار میرفت بطور رسمی وقانونی شروع به فعالیت کرد.

بورس چیست؟

برای شناخت وفهمیدن این موضوع که واقعا بورس چیست بهتر است ازبازار وتعریف آن شروع کنیم .

- بازار مکانی است که در آن خرید وفروش صورت میگیرد پس زمانی که شرایطی فراهم شود که بین خریدار وفروشنده رابطه ای برقرار شود ومعامله صورت بگیرد بازار تشکیل شده.

- این شرایط میتواند شبکه های مجازی ویا مکان های خاصی باشد .

- در بازار دونوع دارایی واقعی ومالی مورد معامله قرارمیگیرد.

- دارایی های مالی : ودارایی های کاغذی همان اسناد هستند مثل سهام واوراق مشارکت 

- دارایی های واقعی دسته دارایی های فیزیکی هستند مانند زمین ، ساختمان ، انواع کالا و...

ازاین رو بازار های به سه دسته تقسیم میشوند : بورس کالا، بورس ارز و بورس اوراق بهادر 

بورس کالا:

بازاری است که در آن خرید وفروش کالاهای معین  صورت میگیرد و بطور دائم ومنظم فعال است. در بورس کالا معمولا مواد خام و مواد اولیه مورد معامله قرار میگیرد.

هربورس کالایی رابانام همان کالایی که معاله شده نام گذاری میکند ماند بورس نفت، بورس گندم 

بورس ارز: 

در بورس ارز همانطور که از نامش مشخص است کار خرید فروش پول های خارجی صورت میگیرد این بورس در کشئر مافعال نیست اما در کشورهای پیشرفته فعالیت پشمگیری داشته است.

بورس اوراق بهادر:

در این بازار دارایی های مالی مانند سهام واوراق مشارکت مورد معامله قرار میگیرد. به بازار خرید وفروش اوراق بهادر که بطور رسمی ودائمی در محل معینی تشکیل میشود بورس اوراق بهادر میگویند.

روش های معامله:

- معامله گری های روزانه : در این روش معامله بطور روزانه وساعتی برای کسب سود انجام میشود که این نیاز به تخصص ومطالعه بالادارد.

- معامله گری بلند مدت: درروش معامله بلند مدت تحلیل وهدف گذاری در بازه زمانی بسیار بزرگتر مانند6 ماهه ، 1 ساله وبیشتر بررسی میشود.