پلت خوراکی دام و طیور چیست؟

پلت بهترین و مناسب ترین خوراک برای طیور، دام و آبزیان است و بدلیل کاربردهای فراوانی که دارد طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. همچنین جیره غذایی پلت در حالت کلی بسا مقرون بصرفه تر از خوراک دستی و سنتی خواهد بود. در ادامه این مقاله در دامیران تعاریف، خصوصیات و مزایای خوراک پلت را دقیق تر توضیح خواهیم داد..

خوراک پلت از مکمل های ویتامینه و مواد اولیه با کیفیت و مواد دیگری مثل ریز مغذی های مخصوص طیور تولید می شود. کربوهیدرات های این خوراک در فشار زیاد بصورت ژلاتینه شکل می گیرند و این امر علاوه بر بالا بردن کیفیت مواد باعث هضم بهتر غذا در طیور می شود.

 

امروزه پس از گذشت سالیان سال از ورود تکنولوژی خوراک آماده (پلت)، شاید هنوز درنقاط مختلف کشور شاهد تولید غذا بصورت دستی باشید اما با وجود همین عدم آگاهی و عدم اطلاع رسانی صحیح وآموزش علمی وناکافی، دیگر کسی به ارزش پلت و جایگاه آن در صنعت دام وطیور به دیده تردید نمی نگرد.
نیاز به خوراک ارزان، با کیفیت ودرعین حال فرموله شده مرغداران و دامداران را برآن می دارد که با وجود تمام ظن و گمان های بی مورد اقدام به مصرف کنسانتره پلت نمایند و چه بسا بتدریج با خوراکی روبرو می شوند که علاوه بر تامین احتیاجات دام از بسیاری هزینه های بی مورد نیز جلوگیری می کند.

 

مزایای پلت

۱. همگون و یکسان سازی شدن خوراک در قالب یک دانه مغذی بصورت کامل
۲. خوش خوراکی پلت نسبت به جیره آردی
۳. افزایش قابلیت هضم خوراک بدلیل پخت و فراوری مواد مغذی به وسیله بخار بالای ۱۰۰ درجه
۴. عدم انتخاب یک نوع دان در میان جیره توسط مرغ
۵. بهبود ضریب تبدیل و افزایش راندمان تولید در زمان کمتر
۶. یکنواختی رشد در گله (تعادل بهتر انرژی و پروتئین در جیره)
۷. حمل و نقل آسان و کاهش پرت دان به هنگام حمل و نقل و در زمان مصرف
۸. از بین رفتن میکروب در مواد اولیه و گند زدایی قارچی با عبور از کاندیشنر (Conditioning) دستگاه پلت زن
۹. کاهش گرد و غبار و جلوگیری از بروز بیماریهای تنفسی مانند CRD
۱۰. کوتاه تر شدن دوره پرورش بدلیل افزایش کیفیت و یکنواختی خوراک

 

روند تولید پلت خوراکی دام و طیور

برای تولید پلت خوراکی برای دام و طیور دستگاهی به نام پلت زن نیاز است. در دستگاه پلت فرایند تولید خوراک پلت دام با طی کردن روند: آسیاب شدن (خرد کردن گیاهان و مواد غذای درشت)، پودر شدن، مخلوط شدن با مواد اولیه خوراکی ازجمله مایعات و مواد مغذی، به صورت خمیر تغییر شکل داده و پس از تحت فشار قرار گرفتن از سوراخ های به نام "دای" به اندازه و اشکال گوناگون بنا به نوع خوراک حیوان از دستگاه پلیت خارج شده که این نوع خوراک فراوری شده بهترین خوراک برای دام و طیور و آبزیان می باشد. دستگاه پلت خوراک در زمان تولید پلت، مواد اولیه را تحت فشار گرما و رطوبت قرار می دهد که این روند تولید روی عوامل بیماری زا تاثیر گذاشته (آنتی باکتری) و باعث کاهش رشد میکروب در گندم، جو، سویا و دیگر مواد اولیه می شود.

 

 

 

توجیه اقتصادی

راه اندازی واحد تولیدی مواد گرانولی به عنوان یک طرح خود اشتغالی ارایه گردیده است. لذا نباید به چشم یک سرمایه گذاری صرف به آن نگاه کرد. خود اشتغالی به این معنی که شخص سرمایه گذار علاوه بر راه اندازی این واحد صنعتی، میبایست شخصا پیشبرد تولید را به عهده گرفته و از استخدام نیروی کار که به افزایش هزینه ها می انجامد بپرهیزد.

از طرفی مطلوب تر است که شخص سرمایه گذار دارای حداقل مکان مورد نیاز برای اجرای این طرح باشد. لذا هزینه اجاره مکان مورد نظر بر سود خالص ماهانه تاثیر منفی داشته و توجیه اقتصادی ندارد.

 

 

خلاصه طرح

نام طرح تولید خوراک دام و طیور
مکان مورد نیاز 300 متر
انشعابات مورد نیاز 20 کیلووات برق
دستگاه های مورد نیاز یک عدد دستگاه پلت ساز
تعداد کارگر مورد نیاز یک نفر
مواد اولیه مورد نیاز کنجاله-ذرت-گندم-سویا-جو
مجوزات مورد نیاز مجوز از جهاد کشاورزی برای اولین واحد
مجموع قیمت دستگاه ها 100 میلیون تومان
میزان تولید در روز 4 تن
سرمایه در گردش 30 میلیون تومان
سود خالص ماهیانه 10 الی 12 میلیون تومان
توضیحات                     تولید انواع خوراک دام و طیور به صورت پلت