پلت مرغی چیست؟

پلت مرغی یک نوع کود حیوانی و ارگانیک است، که در بخش‌های مختلف صنعت کشاورزی کاربرد دارد. این کود طبیعی با توجه به مواد آلی که در آن وجود دارد، می‌تواند تأثیر چشمگیری در تقویت و حاصلخیزی خاک داشته‌باشد. علاوه بر آن محصولاتی که در خاک حاوی پلت مرغی پرورش داده می‌شوند، کیفیت بهتری دارند.

پلت مرغی منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد مغذی برای خاک است. اگر بخواهیم پلت مرغی را با کود دیگر حیوانات مقایسه کنیم، باید بگوییم که پلت مرغی کلسیم، فسفر، پتاسیم و نیتروژن بیشتری نسبت به کودهای حیوانی دیگر دارد. بنابراین استفاده از پلت مرغی در صنعت کشاورزی، یک اقدام هوشمندانه در جهت دستیابی به زمین حاصلخیز و محصول باکیفیت با صرف هزینه خیلی کم به حساب می‌آید.

 

مزایای پلت مرغی

1-کودهای آلی وحیوانی از رایج ترین کودهای غیر شیمیایی مورد نیاز کشاورزانی است که قصد تولید مواد ارگانیک دارند و کود پلت مرغی نیز از ایده آل ترین کودها برای غنی سازی خاک هایی است که در باغ ها و زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار می­گیرد؛ چون کود NPK طبیعی محسوب شده و مقادیر زیادی عناصر غذایی به خاک افزوده و استفاده از آن باعث حاصلخیزی خاک می شود.

2-دوام و ماندگاری کود پلت مرغی در خاک زیاد است و بین 2 تا 3 سال نیز می­تواند بر روی خاک موثر باشد.

3-کود پلت مرغی یک منبع آلی نیتروژن است که مهم ترین ماده غذایی برای رشد گیاهان برگ سبز به شمار می رود.

4-پلت مرغی فاقد هر گونه آلودگی و عوامل بیماری زا بوده و کاملاً بهداشتی و بدون بوی نامطبوع، بذر علف های هرز و لاورز و تخم حشرات است.

5- هنگام استفاده از پلت مرغی برای محصولات زراعی مواد مغذی به آرامی آزاد شده و وارد خاک می­شوند.

6-کود مرغی پلت شده ضد عفونی بوده و دارای 60 تا 70 درصد ماده آلی است.

7- کود مرغی پلت شده منبع مفید نیتروژن برای گیاه محسوب می شود که کاملاً خشک و به شکل گلوله های خشک پلت شده در سایت پلنتزنید در دسترس مصرف کنندگان عزیز قرار دارد.

8- اثرات مخرب کود پلت مرغی بر روی خاک اندک است.

9- این کود در اثر آبیاری متوالی و بارندگی شسته نمی شود، بلکه به طور تدریجی آزادشده و برای گیاه قابل استفاده می شود.

 

 

روند تولید پلت مرغی

پلت مرغی طی انجام فرآیندهایی از کود مرغ به دست می‌آید. در ابتدا، کود مرغ خشک شده و رطوبتش به طور کامل گرفته می‌شود. پس از آن ماده خشک به دست آمده، در آسیاب‌های صنعتی به پودر تبدیل شده و به طور کامل ضدعفونی می‌شود.

در این مرحله تمام عوامل بیماری‌زا، باکتری‌های مضر، مواد سمی و … از آن گرفته می‌شود. پس از مرحله ضدعفونی، پودر خشک ضدعفونی شده به توسط دستگاه پلت زن به شکل پلت درمی‌آید. در نهایت، پلت‌ها بسته‌بندی شده و به بازار عرضه می‌شوند. بافت نهایی که پلیت مرغی به خود می‌گیرد، به گونه‌ای است که به راحتی با خاک پیوند خورده و ترکیب منسجمی را با آن تشکیل می‌دهد.

 

دستگاه پلت زن

 

توجیه اقتصادی

راه اندازی واحد تولیدی مواد گرانولی به عنوان یک طرح خود اشتغالی ارایه گردیده است. لذا نباید به چشم یک سرمایه گذاری صرف به آن نگاه کرد. خود اشتغالی به این معنی که شخص سرمایه گذار علاوه بر راه اندازی این واحد صنعتی، میبایست شخصا پیشبرد تولید را به عهده گرفته و از استخدام نیروی کار که به افزایش هزینه ها می انجامد بپرهیزد.

از طرفی مطلوب تر است که شخص سرمایه گذار دارای حداقل مکان مورد نیاز برای اجرای این طرح باشد. لذا هزینه اجاره مکان مورد نظر بر سود خالص ماهانه تاثیر منفی داشته و توجیه اقتصادی ندارد.

 

خلاصه طرح

نام طرح تولید پلت مرغی
مکان مورد نیاز 200 الی 300 متر
انشعابات مورد نیاز 30 کیلووات برق
دستگاه های مورد نیاز یک عدد دستگاه پلت ساز
تعداد کارگر مورد نیاز یک نفر
مواد اولیه مورد نیاز کود مرغی- بنتونیت- گوگرد
مجوزات مورد نیاز ثبت کود برای اولین واحد
مجموع قیمت دستگاه ها 150 میلیون تومان
میزان تولید در روز 4 تن
سرمایه در گردش 50 میلیون تومان
سود خالص ماهیانه 20 میلیون تومان
توضیحات                            تولید کود مرغی به صورت پلت