خاک برگ چیست؟

انتخاب خاک مناسب جهت رشد و سلامتی گیاه بسیار مهم می باشد. نوع خاک و اجزای تشکیل دهنده آن بستگی به نوع گیاه دارد. خاک برگ یکی از خاک های ارگانیک می باشد که از روی هم جمع شدن، انباشته شدن و پوسیدگی دمبرگ های درختان، چمن های قیچی شده و ... به وجود می آید. خاک برگ به دلیل سبک و قابل نفوذ بودنش، تهویه کننده بسیار با ارزشی برای خاک به حساب می آید و بستری مناسب جهت رشد گیاهان زینتی فراهم می آورد.

 

مزیت های خاک برگ

  • خاک برگ قابلیت نگهداری رطوبت در خود را دارد.
  • این نوع از خاک از زهکشی خوب مناسبی برخوردار می باشد.
  • خاک برگ باعث سبک شدن و قابل نفوذ شدن خاک می گردد.
  • خاک برگ تهویه کننده خاک محسوب شده و از بهم چسبیدگی  ذرات خاک جلوگیری می کند.
  • خاک برگ از آبشویی، شور شدن خاک و از دست رفتن مواد مغذی آن جلوگیری می کند.
  • این نوع از خاک باعث افزایش مقاومت گیاه در برابر آفات و عوامل بیماری زای خاک می شود.

 

 

روند تولید خاک برگ

برای تهیه خاک برگ در فصل پائیز برگ های خشک درختانی که رگبرگ های ضخیم و خشن ندارند (مانند درختان میوه، افرا و نارون و …) را آسیاب کرده و در محلی در روی سطح زمین یا در یک گودال بصورت یک لایه جمع آوری کرده پس از آنکه با آب پاشی رطوبت لازم را تامین کردند برای تسریع در پوسیده شدن آنها مقداری کود ازته مانند اوره به آن اضافه می کنند. سپس یک لایه دیگر برگ ریخته و با تکرار عمل آب پاشی و کودپاشی به انباشتن مقدار مورد نظر برگ می پردازند در اثر رشد و نمو باکتری ها، برگ ها بتدریج پوسیده می شوند، معمولاً هر از چندی این توده را از هم می پاشند و دوباره در محل دیگری روی هم می ریزند این کار به منظور جلوگیری از ایجاد گرمای بیش از حد در درون توده که باکتری ها را از بین می برد و هوا رسانی به باکتری های موازی انجام می گیرد.

 

 

دستگاه آسیاب

 

 

توجیه اقتصادی

راه اندازی واحد تولیدی مواد گرانولی به عنوان یک طرح خود اشتغالی ارایه گردیده است. لذا نباید به چشم یک سرمایه گذاری صرف به آن نگاه کرد. خود اشتغالی به این معنی که شخص سرمایه گذار علاوه بر راه اندازی این واحد صنعتی، میبایست شخصا پیشبرد تولید را به عهده گرفته و از استخدام نیروی کار که به افزایش هزینه ها می انجامد بپرهیزد.

از طرفی مطلوب تر است که شخص سرمایه گذار دارای حداقل مکان مورد نیاز برای اجرای این طرح باشد. لذا هزینه اجاره مکان مورد نظر بر سود خالص ماهانه تاثیر منفی داشته و توجیه اقتصادی ندارد.

 

خلاصه طرح

نام طرح تولید خاک برگ
مکان مورد نیاز 200 الی 300 متر فضای باز
انشعابات مورد نیاز برق سه فاز
دستگاه های مورد نیاز یک عدد دستگاه آسیاب
تعداد کارگر مورد نیاز یک نفر
مواد اولیه مورد نیاز خاک-برگ-ورمیکولیت-پرلیت-شاخه و برگ پوسیده
مجوزات مورد نیاز لازم ندارد
مجموع قیمت دستگاه ها 50 میلیون تومن
میزان تولید در روز متغیر
سرمایه در گردش 20 میلیون تومان
سود خالص ماهیانه 8 الی 10 میلیون تومان
توضیحات                    تولید خاک برگ و انواع کود گیاهان آپارتمانی