بورس اوراق بهادر یکی از بازار های مالی در حال حاظر است که سرمایه گذاری در آن بهمراه اطلاعات ومهارت کافی میتواند بازده بسیاری برایتان داشته باشد. اما در حال حاظر برای ثبت نام در بورس وانجام معاملات نیازی به حضور فیزیکی شمادر تالارهای بورسی نیست وشمابا در اختیار داشتن اینترنت وکامپیوتر قادر خواهد بود سهام مورد نظر خود را خرید وفروش کنید.

مادراین مقاله سعی داریم برای ثبت نام در بورس اوراق بهادر و شروع معاملات شماره مرحله به مرحله راهنمایی کنیم ، اما قبل از هر چیز باید بدانیم که مراحلی که باید بصورت کلی طی شوند عبارتند از:

1- ثبت نام در سجام

2- دریافت کد بورسی

3- ثبت نام در کارگذاری ودریافت اطلاعات حساب

4- شروع معاملات

برای ثبت نام در بورس چه حقیقی وچه حقوقی ،در ابتدا نیاز به یک کارگزار رسمی و مورد تایید سازمان بورس اوراق بهادر دارید تاکد بورسی یاهمان کد معاملاتی خود را ازان دریافت کنید.این کد برای هر شخص منحصر بفرد است ودر واقع شناسه ی او در بازر بورس به حساب می اید که از تعدادی حرف وعدد تشکیل شده است .

کد بورسی یکی از الزامات ورود به بورس اوراق بهادر است وخرید وفروش در بازار سرمایه است؛چه افراد حقیقی وچه افراد حقوقی در سامانه اطلاعاتی بورس ازاین طریق این کد شناسایی میشوند. نحوه ثبت نام در بورس ویافت کد بورس یاکد معاملاتی در اکثرکارگذاری ها در شهرهای مختلف ، بصورت حضوری وغیر حضوری از طریق شعبه های کارگذاری انجام میشد.

مدارک لازم برای دریافت کدبورسی اشخاص حقیقی:

- اصل وکپی شناسنامه ( صفحه اول وتوضیحات ) 

- اصل وکپی کارت ملی

- تکمیل فرم احراز هویت اشخاص حقیقی 

- تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقیقی در بورس کالای ایران

- شماره حساب باکی وشماره شبای آن 

مدارک لام برای دریافت کد بورسی اشخاص حقوقی :

- کپی آگهی رسمی تاسیس شرکت 

- کپی روزنامه رسمی آخرین آگهی تغییرات

- کپی اساسنامه 

- کپی شناسنامه کارت ملی اعضای هیأت مدیره

- تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقوقی وتعهد نامه

- تکمیل فرم احراز هویت اشخاص حقوقی

- نکمیل فرم توافقنامه معاملات اینترنتی

- تکمیل ودریافت فرم قرارداد معاملات برخط وپاسخ به سوالات آزمون معاملات برخط

- ارائه نامه در خواست دریافت کدمعاملاتی خطاب به کارگزاری آگاه در سربرگ شرکت

- معرفی نماینده شرکت

پس از اینکه ازطریق شرکتهای کارگذاری برای دریافت کد بورسی خود اقدام کردید.کارگذاری ها مدارک وفرم های مرتبط را برای صدور کد بورسی به سازمان بورس ارائه می دهند وکد بورسی شمامعمولا بعد از دوسه روز کاری صادر میشود که باآن میتوانید خرید وفروش سهام خود را انجام دهید. پس از ثبت نام در کارگزاری ها ودریافت کد بورسی ، اکنون باید در سامانه سجام ( سامانه اطلاعات مشتریان) ثبت نام کنید و کد رهگیری 10 رقمی خود را دریافت کنید.

این سامانه در واقع مرجع اصلی داده ها واطلاعات سرمایه گذاران در بازار بورس است .سامانه  سجام متعلق به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادر وتسویه وجوه است که زیر نظر سازمان بورس برای ایجاد سامانه ای فراگیر ویکپارچه وارائه هرچه بهتر وسریع تر خدمات  به سرمایه گذاران ایجاد شده.

ثبت نام در سجام ( اشخاص حقیقی)

- ابتدا به آدرس سایت https://dara.csdiran.com/sejam مراجعه کنید.

- سپس برروی گزینه ثبت نام این سایت کلیک کنید.

- در مرحله بعد شماره تلفن خود را برای دریافت پیامکی مبنی بر کدتایید ورود به سامانه سجام وارد کنید. کد تایید رادر کادر مورد نظر وارد کنید، مشتری حقوقی  باتابعیت ایرانی را انتخاب کنید وشماره کد ملی خود را به همراه کد امنیتی وارد کنید.

- اطلاعات وارد شده را در سامانه سجام میتواندمتعلق به شخص شما وبه عنوان « اصیل » ویااینکه ممکن است شمابه عنوان نماینده قانونی  شخص دیگری اقدام به ثبت اطلاعات کرده باشید.

فراموش نکنید که نماینده قانونی باید خودش در سجام ثبت نام کرده باشد.

در مرحله بعد باید مبلغ 10 هزار تومان بابت کارمزد ایجاد کد سهامداری وتخصیص اتوماتیک دارایی پرداخت کنید.

- در فرم بعدی باید اطلاعات هویتی خود را منطبق باشناسنامه وکارت ملی وارد کنید.فرم اطلاعاتی ارتباطی نیز منطبق باکد پستی درج شده در کارت ملی تان باشد.

- سپس در فرم بعدی کد بورسی ( کد سهامداری ) خود را وارد کنید.

- در صفحه بعد در فرم مربوطه به اطلاعات شغلی ،مواردی مانند عنوان شغل ،نام شرکت، تاریخ اشتغال ، نشانی وسمت وکد پستی محل کار خود را باید پرکنید.

- در فرم اطلاعات مالی نیز باید وضعیت فعلی خود را بصورت صحیح وارد کنید .

- سپس وارد صفحه مربوط به اطلاعات حساب بانکی فعالتان میشوید که این حساب باید مختص به شخص خودتان باشد. بعد ها نیز میتواند ازطریق همین سامانه حساب بانکی جایگزین رافعال کنید

- درانتها نیز در فرم تعهدات ، باید صحت اطلاعات قبلی را تایید کنید ودر صورت اشتباه هریک از موارد راتصحیح نمایید.

پس ازپایان ثبت نام در بورس ، استعلام اطلاعات وارد شده توسط فرد از مراجع ذی صلاح گرفته میشود وپس آن کد پیگیری 10 رقمی برای شماره همراه ثبت شده در سامانه ارسال میشود.سپس باید برای احراز هویت حضوری به نزدیک ترین دفتر پیشخوان منتخب دولت مراجعه کرده وباارائه  کارت ملی وکد پیگیری 10 رقمی مراحل نهایی راانجام دهید ویااینکه ازطریق اپلیکیشن های سیگنال ، آپ وکارگزاری های آشنا  به سادگی احراز هویت غیر حضوری خود راانجام دهید.

پس از طی این مراحل ، اکنون قادر به معاملات خود در بورس اوراق بهادر هستید.